De context
De kracht van Sandra is dat ze altijd verbinding zoekt met studenten en een veilige omgeving probeert te creeren waarin studenten zich comfortabel genoeg voelen om te kunnen leren. Daarnaast vindt ze het belangrijk om veel interactie met haar studenten te hebben om hier zowel de individuele aanspreekbaarheid van de student mee te vergroten maar ook om hun van gepaste feedback te kunnen voorzien. Toen het onderwijs noodgedwongen online moest plaatsvinden moest zij op zoek naar hoe zij dicht bij haar onderwijsvisie kon blijven en hoe zij haar doelen kon blijven verwezenlijken in een andere context.
De werkvorm
De tool die Sandra het meest in staat stelde om haar voornaamste doelen te blijven nastreven (verbinding en interactie) was de chatfunctie in MS Teams. Om verbinding te zoeken gebruikte zij dit middel door studenten ook buiten geplande contactmomenten om hun mening te vragen, van feedback te voorzien of gewoon om ze een hart onder de riem te steken. Tijdens het contactmoment gebruikt ze het met name om interactie te creeeren, om zicht te houden op de voortgang van haar studenten, en om hen van feedback te voorzien.
Hier een lijst met tips (zie ook hieronder) over hoe je de de chatfunctie in MS Teams didactisch in kunt zetten ten behoeve van interactie.
Ervaringen van studenten
Sommige studenten hebben meer behoefte aan persoonlijk contact en individuele aanspreekbaarheid dan anderen, waardoor studenten ook meer of minder behoefte hebben aan de persoonlijke benadering van Sandra. Dit voelt zij echter goed aan waardoor zij het contact naar verschillende studenten toe ook enigszins anders in kan steken.
Over de docent
Sandra Jacobs werkt voor de Academie voor Financieel Management (AFM) bij de opleidingen Accountancy en Finance & Control.
Lijst met tips: