De context
Vaardigheidstrainingen zijn moeilijk digitaal vorm te geven. Sander vertelt in onderstaande video hoe hij toch probeert zijn studenten actief en creatief mee te nemen in een training waarin zij geleerd worden anderen te trainen. Dat doet hij met name door veel en afwisselende werkvormen die hij online toepast maar ook door instructiefilmpjes of kennisclipjes op een ludieke, creatieve en persoonlijke manier vorm te geven. 

Als extraatje vertelt Sander over een initiatief dat hij nam om samen met collega's en studenten de dag online te starten met een mindfulness oefening. 


Concreet:

 

  • Training trainen
  • Duur: 2.5 uur
  • 8-12 deelnemers
  • Digitaal via Teams

De werkvorm

“Mijn werkvormen zijn echt niet baanbrekend” benoemt Sander zelf. “Het enige wat ik doe is veel afwisseling creëren en studenten in een actieve stand brengen. De training duurt in totaal 2,5 uur, waarin mijn langste monoloog max 10 minuten duurt. Ik vraag studenten eigenlijk constant om mee te doen. Een uitgangspunt hierbij is dat ik zelf vooral veel plezier wil hebben in de training, en ik hoop dat op studenten over te kunnen dragen.“

Welke werkvormen zitten er dan in de training?

  • Verplichte voorbereiding: (bekijken instructiefilmpjes, stellen eigen doelen, ervaringen benoemen en een mini-training voorbereiden)
  • Instructiefilmpje: gemaakt met Lego in de sneeuw, in plaats van in Powerpoint. Maak het vooral niet te perfect, want dan kost het weer teveel tijd.
  • Energizer: wedstrijdje met punten voor wie genoemde voorwerpen het eerste voor de camera weet te houden (bal, instrument, wasmiddel, enz.)
  • Check-in: plenair ervaringen met trainen bespreken.
  • In breakout rooms: deelnemers bespreken met elkaar wat te trainen is, wat ingrediënten zijn van een goede training en hoe je een training opbouwt. Niet te lang plenair nabespreken.
  • 10 minuten uitleg theorie 
  • Oefening comfortzone: zonder inleiding doen studenten Sander na met camera en microfoon aan. Starten met vingerknippen, dan stampen, springen, beatboxen, meezingen, huilen als een wolf. Doel: ervaren van comfort, stretch en panic. Ervaring koppelen aan model.
  • Studenten voeren een praatje-plaatje-daadje uit voor een fysieke oefening (bijvoorbeeld een rekoefening of een push-up). In breakout rooms van 4 pers geeft iedere deelnemer een mini-training van 1:30 minuut aan de rest. Deelnemers geven elkaar kort feedback.
  • Studenten geven aan mede deelnemers in breakout rooms (4 pers) een korte training over een simpele huishoudelijke handeling (bijv. een T-shirt opvouwen, koffie zetten, een ei bakken). Deze training hebben ze voorbereid in het huiswerk. Medestudenten geven feedback a.d.h.v. een kort feedbackformulier.
  • Afsluiting met een check-out: teken een emoticon die aangeeft wat je aan de training hebt gehad en hoe je je daarbij voelt. Om beurten voor de camera houden en in twee zinnen toelichten.

Ervaringen van docent

“Zelf vind ik de training leuk om te geven. Studenten doen actief mee en blijven gedurende de hele training betrokken. Er is ruimte om te oefenen, fouten te maken en er wordt veel gelachen. De meest actieve werkvormen zitten aan het eind, om de energiedip wat te compenseren. Maar, hiermee ben ik wel de slager die zijn eigen vlees keurt. Daarom hieronder ook quotes van studenten uit een tussentijdse evaluatie.”

 

Ervaringen van studenten

Wat vond je positief aan de training?

  • “Naar mijn mening vond ik de workshops, ondanks dat ze digitaal waren, zeer actief. Het was een goede verhouding tussen luisteren en bezig zijn, waar vooral de nadruk lag op bezig zijn. Altijd fijn als je tijdens een training bezig kunt zijn en niet alleen maar bent aan het luisteren, zoals je dat met bijvoorbeeld lessen hebt.”
  • “Zeer goed, veel interesse vanuit de trainer, erg fijn”
  • “Ik vind dat Sander de training goed heeft vormgegeven, zelfs digitaal. De interactie vond ik erg goed en de verhouding tussen bezig zijn en luisteren ook. Het was een leerzame training waarbij ik handvaten heb gekregen voor trainingen in de toekomst.”

Wat vind je van de voorbereiding?

  • “Teveel maar misschien wel nodig”
  • “Het kostte best wel even wat tijd en het was natuurlijk niet het makkelijkste nu omdat het digitaal was, maar uiteindelijk wel leerzaam om te doen.”

Wat kan er verbeteren aan de training?

  • “Iets meer theoretische diepgang in de training zelf. Dit kwam wel naar voor in de voorbereidende opdracht maar minder in de training.”
  • “Niets wat momenteel echt in mij opkomt. Enigste wat voor mij redelijk lang duurde en waardoor de interesse soms een beetje wegvaagde was tijdens de training geven van verschillende groepjes. Dit omdat het redelijk lang duurde.”

Over de docent
Sander is vaardigheidstrainer bij Integrale Veiligheidskunde in Den Bosch. Binnen de opleiding houdt hij zich voornamelijk bezig met trainingen en coaching van studenten en nieuwe collega’s. Daarnaast is Sander actief bij Chance. Daar organiseert hij de module Outdoor Insights, is hij actief in de programmacommissie en is hij betrokken bij het verzorgen van de leergang Interdisciplinaire Didactiek voor collega’s.