Geplaatst door Wendy van Buul - van Steen

Dit praktijkvoorbeeld is gepubliceerd op 01 June 2021


Context
Het afgelopen jaar is Patrick Aben, docent van team Engineering bij AVD, gestart met de inzet van Remindo in zijn onderwijs. In het vakgebied engineering wordt de student geleerd om uit heel veel formules de juiste te kiezen en toe te passen. Dat vergt een brede basiskennis. Patrick zet met behulp van Remindo diverse oefentoetsen in, die hij gedurende de hele lesperiode open laat staan. Zo geeft hij de student de gelegenheid om onbeperkt te oefenen, plaats-en tijdsonafhankelijk.

Ervaringen van de docent

Remindo is een investering maar betaald zich beter uit dan de Bitcoin……….

Vorig jaar werden we geconfronteerd met het fenomeen CoronaVirus. Resultaat ……. thuisblijven, online lesgeven en online toetsen.

In het begin was iedereen zoekende hoe we die lessen moesten geven, voor mij gaf Socrative (=online toets programma) een toegevoegde waarde voor de les. Ik kon klassikaal een diagnostische toets afnemen aan het begin van de les, zodat de student zelf wist waar hij stond. Aan het einde van de les deden we dat nog eens en ze zagen direct hun progressie. Hun basiskennis was verbreed, doelstelling gehaald!

Na intensiever met Socrative te werken kwamen de beperkingen als snel boven drijven. Onvoldoende analysemogelijkheden, beperkter in het opzetten van grote flexibele vragenbanken en een beperkte licentie. Vanaf dat moment ben ik mezelf gaan verdiepen in de mogelijkheden van Remindo.

Werken met Remindo
Om met Remindo aan de slag te kunnen, moet je getraind worden. Met de hulp van onze ICTO coaches gaat dat echter zeer vlot. Ze hebben me geleerd hoe je structuur aanbrengt in de vragenbank, hoe je vragen moet opstellen en welke vragen automatisch gecontroleerd kunnen worden. Ook bij het maken van de toetsmatrijs krijg ik de nodige ondersteuning.  

Formatief en Summatief toetsen
Zoals algemeen bekend leer je pas echt zwemmen als je nat te wordt. Met Remindo kun je het “nat worden” door de student laten voelen. Om tegenmoet te komen aan de AVD wens om tijds -en  plaatsonafhankelijk te kunnen studeren past Remindo naadloos.


Conclusie
Studenten vinden het prettig om te meten/weten waar ze staan, dus mogen ze met Remindo zoveel oefenen als ze maar willen. Dit blijken ze in de praktijk ook enthousiast te doen. Als docent kun je een analyse uit Remindo krijgen van de vragen. Hiermee kun je het niveau en de kwaliteit beïnvloeden.

Kortom: "Remindo is onmisbaar voor de blend van je onderwijs"

Veel succes en plezier,
Patrick Aben



Gerelateerde tools