Geplaatst door Judith Herrewijn

Dit praktijkvoorbeeld is gepubliceerd op 22 January 2021


Mobiele learning game Knowingo

Knowingo is een mobiele learning game waarbij studenten vragen moeten beantwoorden op hun mobieltje. Dit is gamified ingericht, dat wil zeggen dat er game elementen inzitten zoals het halen van punten, het masteren van vragen, het uitspelen van een topic. Zeer aansprekend voor de nieuwe generatie studenten die zijn opgegroeid met deze technologie. 

Hoe studenten van de Ad Communicatie kennis verwerven 
Bij communicatie is het belangrijk dat studenten kennis hebben van bepaalde communicatie strategieen, van begrippen en vaktermen die gebruikt worden als communicatie specialist en van instrumenten die kunnen worden ingezet. De AAAd gebruikt hiervoor het Communicatie Handboek van Michels. In plaats van het geven van lessen hebben we de stof in vragen gegoten. Deze vragen opgedeeld in bepaalde topics (die weer corresponderen met de hoofdstukken uit het boek) en deze aangeboden via Knowingo. Geen boek lezen en een toets doen maar Knowngo spelen en een certificaat halen. Doordat de vragen net zolang worden herhaald totdat de student drie keer achter elkaar het goede antwoord geeft, is het leereffect bereikt wanneer het topic is uitgespeeld. Zo komen de onderwerpen: marketing communicatie, corporate communicatie en interne communicatie aan bod.

Hoe Knowingo werkt
Wil je bijvoorbeeld dat je studenten meer kennis krijgen over verschillende business modellen en theorieen? Je kunt via het dashboard van Knowingo topics aanmaken, elk topic bevat minstens 25 vragen. Deze kunnen dus bijvoorbeeld gaan over de Product Life Cycle, de adoptiecurve van Rogers of de concurrentiestrategieen van Ansoff. Je nodigt de student uit door het sturen van een mail waarin instructie staat hoe ze een account moeten maken bij Knowingo. Daarna downloaden ze de app op hun mobiel en loggen in met dezelfde account gegevens. Als docent heb je ervoor gezorgd dat de juiste groep studenten gekoppeld zijn aan de juiste topics (zodat ze wel de juiste vragen krijgen) en voila, ze kunnen gaan spelen. Wanneer een topic is uitgespeeld kunnen ze bijvoorbeeld het certificaat inleveren op Brightspace of ze verwerken deze in het portfolio.

Een kind kan de was doen. Je kunt ook competities organiseren of met elkaar duelleren: vinden ze leuk. Kortom: je kunt een boek lezen, een video instructie bekijken, of Knowingo spelen! Wil je meer informatie? Neem dan contact met me op dan laat ik je zien hoe alles werkt: j.herrewijn@avans.nl.


Gerelateerde tools